دوره 10، شماره 19 - ( بهار و تابستان 1401 )                   جلد 10 شماره 19 صفحات 154-146 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tatari S, Nazariani N. Needs Assessment and Prioritization Performance of Natural Resources Training Courses by using Combination Method SWOT-AHP (Case Study: Lorestan Province). ifej. 2022; 10 (19) :146-154
URL: http://ifej.sanru.ac.ir/article-1-425-fa.html
تاتاری سمیه، نظریانی نسترن. ننیازسنجی و اولویت بندی اجرای دوره های آموزشی منابع طبیعی با استفاده از مدل ترکیبی SWOT-AHP (مطالعه موردی: استان لرستان). بوم شناسی جنگل های ایران (علمی- پژوهشی). 1401; 10 (19) :154-146

URL: http://ifej.sanru.ac.ir/article-1-425-fa.html


دانشگاه لرستان، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، خرم آباد، ایران
چکیده:   (207 مشاهده)
مقدمه و هدف: در برنامه­ های آموزشی که در سطح حوزه­ های آبخیز یا سامان­ه ای عرفی برای پیشبرد اهداف سازمان جنگل­ها و مراتع اجرا می ­شود عموماً اولویت­ بندی نوع دوره آموزشی و تحلیل ارجحیت استفاده از روش­های انتقال مفاهیم آموزشی برای گروه ­های هدف کمتر مورد توجه بوده است. اثر بخشی هر دوره ­ی آموزشی مستلزم هم سویی آموزش با نیازهای جامعه هدف است؛ بنابراین قبل از اجرای هر برنامه آموزشی لازم است طی یک ساختار مشخص نیازهای آموزشی شناخته شده و بر اساس اولویت­ توسط مؤثرترین روش، آموزش داده شوند. هدف از این پژوهش تعریف یک ساختار نظام مند برای نیازسنجی دوره­ های آموزشی منابع طبیعی، اولویت ­بندی آنها بر اساس نظر کارشناسی و در نهایت تعیین روش مناسب جهت اجرای دوره ­های انتخاب شده است.
مواد و روش‌ها: برای این مطالعه سامان عرفی چم پلک واقع در استان لرستان در نظر گرفته شد. در فرآیند تعیین نیازمندی­های آموزشی از روش پشتیبانی تصمیم­ گیری با مدل­های ترکیبی SWOT-AHP استفاده شد. از بین دوره­ های آموزشی تعریف شده توسط سازمان جنگل­ها و مراتع کشور دوره ­های مناسب براساس نتایج مدل سوات و منابع اطلاعاتی محلی (بررسی تخلفات سامان عرفی) توسط گروه کارشناسان آموزش انتخاب گردید. در گام بعد دوره ­های انتخابی براساس روش رتبه ­بندی، اولویت­ بندی شد.
یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد برای سامان عرفی چم پلک اجرای دوره‌های آموزشی مبانی کارآفرینی در منابع طبیعی (وزن نسبی 8/9)، نقش تغییر معیشت در مدیریت منابع طبیعی (وزن نسبی 8/3)، مدیریت چرا با مشارکت جوامع محلی (وزن نسبی 7/9) سه اولویت اول را دارا بودند. تحلیل توصیفی ترجیج استفاده از ابزار­های آموزشی با استفاده از طیف لیکرت نیز نشان داد در مجموع به ترتیب رادیو، تلویزیون و اینترنت مرجح ­ترین­ ابزار‌های آموزش برای این سامان عرفی هستند.

نتیجه‌گیری: در این پژوهش از ابزار­های پشتیبانی تصمیم برای ایجاد ساختاری در پیشنهاد اجرای دوره ­های آموزشی برای جوامع محلی استفاده شد که می­ تواند به عنوان الگویی در سیاست­ گذاری­ های اجرای دوره­ های آموزشی در نظر گرفته شود.
متن کامل [PDF 1313 kb]   (61 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/15 | پذیرش: 1400/2/15 | انتشار: 1401/3/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بوم‏شناسی جنگل‏های ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Ecology of Iranian Forest

Designed & Developed by : Yektaweb