Tatari S, Nazariani N. Needs Assessment and Prioritization Performance of Natural Resources Training Courses by using Combination Method SWOT-AHP (Case Study: Lorestan Province). ifej. 2022; 10 (19) :146-154
URL:
http://ifej.sanru.ac.ir/article-1-425-fa.html
تاتاری سمیه، نظریانی نسترن. ننیازسنجی و اولویت بندی اجرای دوره های آموزشی منابع طبیعی با استفاده از مدل ترکیبی SWOT-AHP (مطالعه موردی: استان لرستان). بوم شناسی جنگل های ایران (علمی- پژوهشی). 1401; 10 (19) :154-146
URL: http://ifej.sanru.ac.ir/article-1-425-fa.html
دانشگاه لرستان، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، خرم آباد، ایران
چکیده: (207 مشاهده)
مقدمه و هدف: در برنامه های آموزشی که در سطح حوزه های آبخیز یا سامانه ای عرفی برای پیشبرد اهداف سازمان جنگلها و مراتع اجرا می شود عموماً اولویت بندی نوع دوره آموزشی و تحلیل ارجحیت استفاده از روشهای انتقال مفاهیم آموزشی برای گروه های هدف کمتر مورد توجه بوده است. اثر بخشی هر دوره ی آموزشی مستلزم هم سویی آموزش با نیازهای جامعه هدف است؛ بنابراین قبل از اجرای هر برنامه آموزشی لازم است طی یک ساختار مشخص نیازهای آموزشی شناخته شده و بر اساس اولویت توسط مؤثرترین روش، آموزش داده شوند. هدف از این پژوهش تعریف یک ساختار نظام مند برای نیازسنجی دوره های آموزشی منابع طبیعی، اولویت بندی آنها بر اساس نظر کارشناسی و در نهایت تعیین روش مناسب جهت اجرای دوره های انتخاب شده است.
مواد و روشها: برای این مطالعه سامان عرفی چم پلک واقع در استان لرستان در نظر گرفته شد. در فرآیند تعیین نیازمندیهای آموزشی از روش پشتیبانی تصمیم گیری با مدلهای ترکیبی SWOT-AHP استفاده شد. از بین دوره های آموزشی تعریف شده توسط سازمان جنگلها و مراتع کشور دوره های مناسب براساس نتایج مدل سوات و منابع اطلاعاتی محلی (بررسی تخلفات سامان عرفی) توسط گروه کارشناسان آموزش انتخاب گردید. در گام بعد دوره های انتخابی براساس روش رتبه بندی، اولویت بندی شد.
یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد برای سامان عرفی چم پلک اجرای دورههای آموزشی مبانی کارآفرینی در منابع طبیعی (وزن نسبی 8/9)، نقش تغییر معیشت در مدیریت منابع طبیعی (وزن نسبی 8/3)، مدیریت چرا با مشارکت جوامع محلی (وزن نسبی 7/9) سه اولویت اول را دارا بودند. تحلیل توصیفی ترجیج استفاده از ابزارهای آموزشی با استفاده از طیف لیکرت نیز نشان داد در مجموع به ترتیب رادیو، تلویزیون و اینترنت مرجح ترین ابزارهای آموزش برای این سامان عرفی هستند.
نتیجهگیری: در این پژوهش از ابزارهای پشتیبانی تصمیم برای ایجاد ساختاری در پیشنهاد اجرای دوره های آموزشی برای جوامع محلی استفاده شد که می تواند به عنوان الگویی در سیاست گذاری های اجرای دوره های آموزشی در نظر گرفته شود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/12/15 | پذیرش: 1400/2/15 | انتشار: 1401/3/23