دوره 10، شماره 19 - ( بهار و تابستان 1401 )                   جلد 10 شماره 19 صفحات 154-146 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tatari S, Nazariani N. (2022). Needs Assessment and Prioritization Performance of Natural Resources Training Courses by using Combination Method SWOT-AHP (Case Study: Lorestan Province). Ecol Iran For. 10(19), 146-154. doi:10.52547/ifej.10.19.146
URL: http://ifej.sanru.ac.ir/article-1-425-fa.html
تاتاری سمیه، نظریانی نسترن. نیازسنجی و اولویت بندی اجرای دوره های آموزشی منابع طبیعی با استفاده از مدل ترکیبی SWOT-AHP (مطالعه موردی: استان لرستان) بوم شناسی جنگل های ایران (علمی- پژوهشی) 1401; 10 (19) :154-146 10.52547/ifej.10.19.146

URL: http://ifej.sanru.ac.ir/article-1-425-fa.html


1- دانشگاه لرستان، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، خرم آباد، ایران
2- دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، دانشکده منابع طبیعی، ساری، ایران
چکیده:   (2332 مشاهده)
مقدمه و هدف: در برنامه­ های آموزشی که در سطح حوزه­ های آبخیز یا سامان­ه ای عرفی برای پیشبرد اهداف سازمان جنگل­ها و مراتع اجرا می ­شود عموماً اولویت­ بندی نوع دوره آموزشی و تحلیل ارجحیت استفاده از روش­های انتقال مفاهیم آموزشی برای گروه ­های هدف کمتر مورد توجه بوده است. اثر بخشی هر دوره ­ی آموزشی مستلزم هم سویی آموزش با نیازهای جامعه هدف است؛ بنابراین قبل از اجرای هر برنامه آموزشی لازم است طی یک ساختار مشخص نیازهای آموزشی شناخته شده و بر اساس اولویت­ توسط مؤثرترین روش، آموزش داده شوند. هدف از این پژوهش تعریف یک ساختار نظام مند برای نیازسنجی دوره­ های آموزشی منابع طبیعی، اولویت ­بندی آنها بر اساس نظر کارشناسی و در نهایت تعیین روش مناسب جهت اجرای دوره ­های انتخاب شده است.
مواد و روش‌ها: برای این مطالعه سامان عرفی چم پلک واقع در استان لرستان در نظر گرفته شد. در فرآیند تعیین نیازمندی­های آموزشی از روش پشتیبانی تصمیم­ گیری با مدل­های ترکیبی SWOT-AHP استفاده شد. از بین دوره­ های آموزشی تعریف شده توسط سازمان جنگل­ها و مراتع کشور دوره ­های مناسب براساس نتایج مدل سوات و منابع اطلاعاتی محلی (بررسی تخلفات سامان عرفی) توسط گروه کارشناسان آموزش انتخاب گردید. در گام بعد دوره ­های انتخابی براساس روش رتبه ­بندی، اولویت­ بندی شد.
یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد برای سامان عرفی چم پلک اجرای دوره‌های آموزشی مبانی کارآفرینی در منابع طبیعی (وزن نسبی 8/9)، نقش تغییر معیشت در مدیریت منابع طبیعی (وزن نسبی 8/3)، مدیریت چرا با مشارکت جوامع محلی (وزن نسبی 7/9) سه اولویت اول را دارا بودند. تحلیل توصیفی ترجیج استفاده از ابزار­های آموزشی با استفاده از طیف لیکرت نیز نشان داد در مجموع به ترتیب رادیو، تلویزیون و اینترنت مرجح ­ترین­ ابزار‌های آموزش برای این سامان عرفی هستند.

نتیجه‌گیری: در این پژوهش از ابزار­های پشتیبانی تصمیم برای ایجاد ساختاری در پیشنهاد اجرای دوره ­های آموزشی برای جوامع محلی استفاده شد که می­ تواند به عنوان الگویی در سیاست­ گذاری­ های اجرای دوره­ های آموزشی در نظر گرفته شود.
متن کامل [PDF 1313 kb]   (801 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/15 | پذیرش: 1400/2/15

فهرست منابع
1. Abbaspour, M., H. Ahadi, M. Mahmodi and N. Kargari. 2003. Assessing the cultural and psychological effects of short-term training courses on reducing energy consumption and environmental protection for the general public. Environmental Science and Technology, (19): 1-17 (In Persian).
2. Alp, E., H. Ertepinar, C. Tekkaya and A. Yilmaz. 2006. A Statistical Analysis of Children's Environmental Knowledge and Attitude in Turkey. International research in geographic and environmental knowledge, 15(3): 210-223. [DOI:10.2167/irgee193.0]
3. Al-Subaiee, F.S. 2015. Socio-economic factors affecting the conservation of natural woodlands in Central Riyadh. Saudi Journal of Biological Sciences, 23: 319-326. [DOI:10.1016/j.sjbs.2015.02.017]
4. Anonymous. 2016. Housing Statistics and Population Organization of Lorestan province, Governorate of Chegeni (In Persion).
5. Arcury, T.A., S.J. Scollay and T.P. Johnson. 1987. Sex differences in environmental concern and knowledge: Te case of acid rain. Sex roles, 16(9): 472-463. [DOI:10.1007/BF00292481]
6. Asadollah Pour, A. 2006. Evaluation of Educational Courses for Stockmen: The Case of Mazandaran. Iranian Agricultural Extension and Education Journal, 2(2): 99-110 (In Persian).
7. Asgharpour, J. 1998. Multi-criteria decision making. Tehran. University of Tehran Press, Tehran, 400 pp.
8. Atrkar Roshan, S. and Z. Fathi. 2015. The Investigation of the Role of Environmental Quality in Developing Countries (Selected MENA Countries). Journal of Environmental Sciences, 13(4): 75-83 (In Persion).
9. Barati, A., M. Ramezani, A.M. Amini and A.H. Alibeigi. 2014. Assessment the Attitude and Intention of Isfahan Farmers to Attend Agricultural Extension and Education Courses Based on Fishbein- Ajzen Model. Journal of Agricuitural Education Administration Research, 29: 63-73 (In Persian).
10. Basaki, T., J. Moghadasi-Nejat, M.A. Barghani, M. Farahani and M. Najmi. 2016. Evaluation the Role of Mass Education in Rural Development and Agricultural Activities in Markazi Province. Journal of Environmental Education and Sustainable Development, 4(3): 69-80 (In Persian).
11. Ebrahimpour, M. 2001. Human factors affecting the destruction of forests and pastures with emphasis on the Zagros region. Jahad, 19: 232-235.
12. Farzanfar, M. and A. Mataji. 2013. Evaluating the effectiveness of training courses for experts on conservation of natural resources (with an emphasis on forest ecosystems). Journal of Agricultural Extension and Education Research, 6(4): 73-85 (In Persian).
13. Jabari, A. 2002. Measuring the effectiveness of training programs, Tact, 127.
14. Kalantari, Kh. and M. Mir Gohar. 2003. Investigating Effective Factors on the Level and Level of Application of Technical Knowledge and Their Role in Wheat Farming. Journal of Agricultural Economics and Development, 10(40): 103-125 (In Persian).
15. Khodabakhshi, B. and H. Jafari. 2010. Application of Electre TRI Multi-Criteria Decision Model in Environmental Impact Assessment of Water Resources Development Projects, Case Study: Ardabil Drainage and Irrigation Network. Water and Wastewater, 21(3): 64-74 (In Persian).
16. Khoshfar, Gh., S. Salehi, M. Vesal and M. Abbasizadeh. 2015. Investigacion de factores sociales que afectan el conocimiento ambiental de los aldeanos (estudio de caso: aldea Jaghraq del condado de Binalud). Investigacion rural, 6(1): 137-158 (In Persian).
17. Kordvani, P. 1992. Rangelands, problems and solutions in Iran. University of Tehran, Tehran, 532 pp.
18. Kurttila, M., M. Personen, J. Kangas and M. Kajanus. 2000. Utilizing the analytical hierarchy process (AHP) in SWOT analysis- A hybrid method and its application to a forest- Certification case. Forest Policy and Economics, 1(2): 41-52. [DOI:10.1016/S1389-9341(99)00004-0]
19. Liu, J., L. Yun, S. Liya, C. Zhigo and B. Baoqian .2010. Public Participatory in Water Resources Management of Haihe River Basin, China: The Analysis and Evaluation of status Que. Journal of Environmental Science, 2(1): 1750-1758. [DOI:10.1016/j.proenv.2010.10.187]
20. Lorestan Meteorological Site, http://www.lorestanmet.ir/index.php/fa.
21. Martire, S., V. Castellani and S. Sala. 2015. Carrying capacity assessment of forest resources: enhancing environmental sustainability in energy production at local scale. Resour Conserv Recycl, 94: 11-20. [DOI:10.1016/j.resconrec.2014.11.002]
22. Mohammadi, Sh. and A. Ahmadi. 2010. The use of radio in education. Educational research, 14: 34-37 (In Persian).
23. Mohseni, A., E. Malek Mohammadi, M. Chizri, Kh. Abili and M. ghaziand Tabatabaii. 2004. Investigating evaluation methods of extension programs in order to achieve a suitable model. Journal of Research and Development, 65: 16-24 (In Persian).
24. Molaii, R. 2002. Measuring the Promotion Effectiveness of Breeders in Conservation and Reclamation of Zanjan Rangelands. Master's Degree, Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran, 260 pp (In Persian).
25. Okwu, O.J., A.A. Kuku and J.I. Aba. 2007. An assessment of use of radio in agricultural information dissemination: a case study of radio Benue in Nigeria. African Journal Agriculture Resource, 2 (1): 014-018.
26. Ostman, R.E and J.L. Parker. 1986. A public›s environmental information sources and evaluations of mass media. Te Journal of Environmental Education, 18(2): 17-9. [DOI:10.1080/00958964.1987.9943483]
27. Pesonen, M., M. Kurttila, J. Kangas, M. Kajanusv and P. Heinonen. 2001. Assessing the priorities using A'WOT among resource management strategies at the Finnish forest and park service. Forestry, 47(5): 34-41.
28. Prathap, D.P. and K.A. Ponnusamy. 2006. Effectiveness of four mass media channels on the knowledge gain of rural women. Journal of International Agricultural and Extension Education, 1: 13(1). [DOI:10.5191/jiaee.2006.13107]
29. Rakotomamonjy, S.N., J.P.G. Jones, J.H. Razafimanahaka, B. Ramamonjisoa and S.J. Williams .2015. The effects of environmental education on children's and parents' knowledge and attitudes towards lemurs in rural Madagascar. Animal Conservation, 18(2): 157-66. [DOI:10.1111/acv.12153]
30. Rezaei, J., H. Seidzadeh, M. Efati and A. Hosseini. 2018. The Identification of Challenges and the Formulation of Management Participatory Mechanisms using SOWT Analysis in Fotest Bankoul Area of Ilam Province. Ecology of Iranian Forests, 6(12): 50-61 (In Persian). [DOI:10.29252/ifej.6.12.50]
31. Rodsari, M., M. Rezvani, H. Khara, A. Jamalzadeh and F. Fallah. 2013. The effectiveness of extension training course on environmental awareness of aquaculture in Guilan. Journal of Aquaculture Development, 7(1): 75-86.
32. Rosta, K. and M. Hajiabadi. 2013. Investigacion de metodos y tecnicas de promocion eficaces sobre el conocimiento, la actitud y la habilidad de los operadores en la gestion sostenible de los recursos naturales. La investigacion de desarrollo economicoy agricola de Irán, 44: 665-677 (In Persian).
33. Sadigh MaroufiSh, M.A., S.M. Mousavi and M. Raadabadi. 2014. Expert Choice11. Development, 9(3): 58-66.
34. Sadogh, H. 2009. Consequences of human intervention in the environment. Geography (Scientific Quarterly of the Iranian Geographical Society), 7(23): 47-57.
35. Suh, J. and N.F. Emtage. 2005. Identification of strengths, weaknesses. Opportunities and threats of the community-based forest management program, 159-170.
36. Tahmasbi, P., R. Tavakoli, M. Faal, M. Eidi and N. Yarali. 2012. An investigation on the effectiveness of extension and education programs on the reduction of illegal activities crimes related to natural resources and related factors. Iranian Journal of Forest, 4(3): 253-263.
37. Tatari, S., R. Maleknia and M. Rahimian. 2019. Assessment of educational courses and different tools on the environmental attitudes of villagers (Case of Study: villages in the Doreh Chegheni Township). Diario de Medio Ambiente (Revista de Recursos Naturales de Irán), 72(1): 15-28 (In Persian).
38. Tork, A. 2013. A Real-time Crane Service Scheduling Decision Support System (css-dss) For Construction Tower Cranes.
39. Vahedi, M., S. Soleymannezhad and H. Moradi Nezhad. 2016. Conservation education needs of rural women city of Ilam. Journal of Agricultural Education Administration Research, 39: 122-136 (In Persian).
40. Zenteno, M., P.A. Zuidema, W. de Jong and R.G. Boot. 2013. Livelihood strategies and forest dependence: new insights from Bolivian forest communities. Forest Policy Econ, 26: 12-21. [DOI:10.1016/j.forpol.2012.09.011]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بوم‏شناسی جنگل‏های ایران می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Ecology of Iranian Forest

Designed & Developed by: Yektaweb