دوره 8، شماره 15 - ( بهار و تابستان 1399 )                   جلد 8 شماره 15 صفحات 128-135 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pazhouhan I, fathizadeh O, Kamkar Rouhani A, vahidi J, najafi A. Time and Cost Simulation of Forest Roads Construction Using Monte Carlo analysis. ifej. 2020; 8 (15) :128-135
URL: http://ifej.sanru.ac.ir/article-1-297-fa.html
پژوهان ایمان، فتحی زاده امید، کامکار روحانی ابوالقاسم، وحیدی جواد، نجفی اکبر. شبیه سازی زمان و هزینه ساخت جاده های جنگلی با استفاده از آنالیز مونت کارلو. بوم شناسی جنگل های ایران (علمی- پژوهشی). 1399; 8 (15) :128-135

URL: http://ifej.sanru.ac.ir/article-1-297-fa.html


دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (415 مشاهده)
    برآورد زمان و هزینه پروژه، از موضوعات و چالش ­های پیش­روی کارفرمایان و پیمانکاران به‌ویژه در بخش جنگل می ­باشد. یکی از کارآمدترین ابزارهایی که در پیش­بینی ­های احتمالی و آنالیز ریسک از آن استفاده می­شود، آنالیز مونت­کارلو است که بر اساس تولید اعداد تصادفی مقدار تک‌تک اجزاء یک مجموعه را محاسبه و تأثیر آن‌ها را بر کل مجموعه تعیین می­کند. در نگرش سنتی به کنترل پروژه که در اکثر پروژه­های ملی همچنان حاکم است، برآورد زمان احتمالی و بودجه احتمالی پروژه هنوز برای مدیران و کارشناسان تا حدودی ناشناخته است. در این پژوهش تلاش شد با یک مطالعه موردی و با استفاده از قابلیت­های نرم­ افزاری (Primavera Pertmaster)، الگویی برای در نظر گرفتن احتمال و ریسک در برآورد زمان معین و هزینه تکمیل پروژه به­ صورت کاربردی در مناطق جنگلی ارائه شود. نتایج توزیع احتمال هزینه نشان ­داد که احتمال دستیابی به بودجه پیش­ بینی ‌شده با توجه به شبیه‌سازی مونت‌کارلو در حدود 13 درصد بوده است. این در حالی است که اختلاف بین مقدار بیشینه و کمینه از 39 تا 65 میلیون تومان متغیر بوده است؛ که این نتیجه بیانگر ریسک بالای پروژه عملیات خاکی می­ باشد. 57 میلیون تومان هزینه واقعی در منطقه مورد مطالعه در نمودار توزیع هزینه، دارای احتمال برآورد 90 درصد بوده است؛ که این نتیجه نیز تأییدی بر ریسک­زا بودن پروژه ساخت جاده دارد. درنهایت روش شبیه‌سازی مونت­کارلو با پیش­ بینی موفق ریسک انجام پروژه عملیات خاکی نشان ­داد که راهکار مطمئنی پیش روی پیمانکاران و طراحان جاده­ های جنگلی به ­منظور مقابله با طبعات منفی پروژه وجود دارد. نتایج به ­دست آمده از این تحقیق می­تواند به­ عنوان راهنمایی در مدیریت بهینه مناطق جنگلی بخصوص جاده ­های جنگلی در عملیات آینده استفاده گردد.
 
 
متن کامل [PDF 633 kb]   (78 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/11/30 | پذیرش: 1398/2/3 | انتشار: 1399/4/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بوم‏شناسی جنگل‏های ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Ecology of Iranian Forest

Designed & Developed by : Yektaweb