جادههای جنگلی از ضرورتهای دسترسی به مناطق جنگلی جهت اجرای طرحهای جنگلداری و مدیریت اکوسیستم جنگل میباشند. هدف از این تحقیق تجزیه و تحلیل شبکه جادههای موجود در طرح جنگلداری چند منظوره آرمرده بانه و مقایسه مشخصات فنی آنها با استانداردهای جادههای روستایی، جادههای جنگلی و جادههای ویژه مناطق زاگرس میباشد. در این تحقیق ابتدا شبکه جادههای موجود از نقشه 50000/1 منطقه در محیط GIS استخراج و صحت آنها با استفاده از GPS در روی زمین مورد کنترل قرار گرفت. سپس به روش تصادفی در 150 نقطه از جادههای موجود مشخصات فنی یعنی عرض بستر، عرض ماشینرو، عرض شانه خاک برداری، عرض شانه خاک ریزی، شیب دامنه خاک ریزی و شیب دامنه
خاک برداری ، شیب طولی برداشت شد. با استفاده از آزمون t مشخصات فنی و هندسی هر یک از جادهها با استانداردهای مشابه مقایسه شد. نتایج نشان داد که عرض بستر جادههای درجه یک و دو، شانه
خاک برداری و خاک ریزی جاده درجه دو، همچنین شیب طولی جادههای درجه سه با استانداردهای موجود اختلاف معنیداری دارند P<0.05) ). ولی شیب طولی جادههای درجه یک و دو، شیب دامنه خاک برداری و خاک ریزی کل جادههای موجود اختلاف معنیداری نداشتند ( (P>0.05 . نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که بیشتر بودن عرض بستر جاده نسبت به استانداردها باعث افزایش حریم جاده و در نتیجه تخریب زمینهای کناری آن شده است چون عامل اصلی تخریب جنگل های منطقه ساخت جاده میباشد و همچنین نامناسب بودن شانهها در جادههای درجه دو و شیب طولی جادههای درجه سه باعث تخریب قسمت ماشینرو و به وجود آمدن مشکلات عبورو مرور در آنها شده است. لازم است که طراحان جاده در هنگام ساخت و طراحی دقت بیشتری با توجه به مسائل فنی و زیست محیطی داشته باشند تا احداث جاده خسارت کمتری به جنگل های اطراف وارد کند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |