Ecology of Iranian Forests
بوم شناسی جنگل های ایران (علمی- پژوهشی)
ifej
Agriculture
http://ifej.sanru.ac.ir
1
admin
2423-7140
2676-4296
10.61186/ifej
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
7
14
online
1
fulltext
fa
اثرات زیست محیطی تردد اسکیدر و جهت های چوب کشی بر فشردگی خاک و وضعیت استقرار تجدید حیات طبیعی در جنگل های چوب فریم
The Environmental Effects of Skidder Traffic and Skidding Directions on Forest Soil Compaction and the Regeneration Establishment Condition in Choob-e- Farim Forests
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-size:11px;">فشردگی خاک جنگل در اثر به ­کارگیری ماشین ­آلات چوب­ کشی و قدرت و وزن بالای آنها بوده و سبب تغییرات در خصوصیات فیزیکی خاک می­ شود. کاهش رویش درخت در اغلب بررسی­ های انجام شده از بیشترین آثار منفی تردد ماشین چوب­ کشی است. هدف این تحقیق بررسی اثرات تعداد تردد اسکیدر در جهت­ های مختلف چوب­ کشی (چوب­ کشی رو به بالا و چوب­ کشی رو به پایین) بر فشردگی خاک و ­استقرار نهال­ های جنگلی انجام گرفت، که با استفاده از اسکیدر چرخ لاستیکی تیمبرجک <span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">C</span></span>450 در دو پارسل<span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">­</span></span> 9 و 11 سری دهمیان، شرکت سهامی و بهره<span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">­</span></span>برداری چوب فریم اجراء گردید. تعداد تردد در پنج سطح (صفر بار (شاهد) 1 تا 5، 6 تا 10، 11 تا15 و بیش از 15 بار تردد) و جهت ­های چوب­ کشی در دو سطح (چوب­ کشی به بالا و چوب ­کشی به پایین) اندازه­ گیری شدند. بعد از عملیات چوب ­کشی، در داخل مسیر قطعات نمونه مربع ­شکل به مساحت 9 مترمربع پیاده گردید. وزن مخصوص ظاهری خاک،­ تراکم و حجم ریشه نهال نیز دراین قطعات­ در محل شاهد و رد چرخ اسکیدر بررسی گردید. نتایج نشان داد که بیشترین افزایش وزن مخصوص ظاهری درترددهای اولیه (1 تا5 تردد) اتفاق افتاده است، افزایش وزن مخصوص ظاهری خاک در اثرچوب ­کشی تا عمق 30 سانتی­متری نیزقابل توجه است. فشردگی خاک در چوب­ کشی رو به بالا بیشتر (<span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">gr/cm<sup>3</sup></span></span> 24/1) از چوب ­کشی رو به پایین <span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"> gr/cm<sup>3</sup>)</span></span>19/1) است. جهت­ های چوب ­کشی رو به بالا و رو به پایین دامنه روی تراکم نهال ­ها تاثیری نداشت. تعداد تردد بیش از 10 بار در هر دو جهت چوب ­کشی (به بالا وپایین) باعث کاهش تعداد و رشد نهال گردید. تعداد تردد مجاز در چوب ­کشی رو به بالا 8-7 بار و در<br>
چوب ­کشی رو به پایین 12-11 بار تعیین گردید.<span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></span></strong></div>
<br>
<div style="text-align: justify;"> …..Forest soil compaction influenced by the use of skidders machineries, its power and weight, causes changes on specific physical characteristics of soil. In most of the investigations, the negative effects of skidder traffic is reduction in growth of trees. The aim of this research was investigating the effects of number of skidder traffic in different skidding direction (uphill and downhill skidding) on soil compaction and forest seedlings establishment, through using<br>
rubber–tired skidder, the Timber jack 450c in compartments 9 and 11 series of the Dehmian exploitation corporation Choob-e-Farim company. The number of traffic at five levels (0, 1-5, 6-10, 11-15 and >15 passes) and two levels of skidding directions (uphill and downhill) were measured. After logging operations, sample plots with 9m<sup>2</sup> size were recorded within the skidding trails. Bulk density, seedling density and root volume were measured on the disturbed surface and within the skidding trails. Results showed that the most bulk density increase was occurred during the first few passes of skidder (1-5 traffic). The increases in bulk density were considerable at the sampling depth of 20-30 cm. Uphill skidding soil compaction were higher (1/24 gr/cm<sup>3</sup>) than downhill skidding (1/19 gr/cm<sup>3</sup>). Uphill and downhill skidding directions did not affect the seedlings density. Traffics by more than 10 times at uphill and downhill skidding reduced the seedlings density and growth. The number of allowed traffics in uphill and downhill was determined to be 7-8 and 11-12 times respectively.</div>
استقرار نهال, جهت چوبکشی, حجم ریشه, وزن مخصوص
Seedling Establishment, Skidding Direction, Root Volume, Bulk Density
22
30
http://ifej.sanru.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-350-1&slc_lang=fa&sid=1
seyed reza
mostafanezhad
سیدرضا
مصطفی نژاد
M.seyedreza@yahoo.com
10031947532846003787
10031947532846003787
Yes
Mazandaran Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, (AREEO),Sari,Iran.
مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی مازندران
mohammad reza
Pourmadjidian
محمد رضا
پورمجیدیان
m.pourmajidian@sanru.ac.ir
10031947532846003788
10031947532846003788
No
Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، ساری، ایران
Kambiz
Espahbodi
کامبیز
اسپهبدی
K_espahbodi@yahoo.com
10031947532846003789
10031947532846003789
No
Mazandaran Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, (AREEO),Sari,Iran.
مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی مازندران
Ali
Eghtesadi
علی
اقتصادی
eghtesadi@rifr-ac.ir
10031947532846003790
10031947532846003790
No
Forests and Rangelands Research Department ,Research institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research Education and Extension Organization (AREEO), Tehran,Iran
بخش تحقیقات جنگلها و مراتع، موسسه تحقیقات جنگلها ومراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش وترویج کشاورزی، تهران، ایران