%0 Journal Article %A Tatari, Somayeh %A Nazariani, Nastaran %T Needs Assessment and Prioritization Performance of Natural Resources Training Courses by using Combination Method SWOT-AHP (Case Study: Lorestan Province) %J Ecology of Iranian Forests %V 10 %N 19 %U http://ifej.sanru.ac.ir/article-1-425-fa.html %R 10.52547/ifej.10.19.146 %D 2022 %K Decision Making, Educational Courses, Local Communities, Natural Resources Management, SWOT, %X مقدمه و هدف: در برنامه­ های آموزشی که در سطح حوزه­ های آبخیز یا سامان­ه ای عرفی برای پیشبرد اهداف سازمان جنگل­ها و مراتع اجرا می ­شود عموماً اولویت­ بندی نوع دوره آموزشی و تحلیل ارجحیت استفاده از روش­های انتقال مفاهیم آموزشی برای گروه ­های هدف کمتر مورد توجه بوده است. اثر بخشی هر دوره ­ی آموزشی مستلزم هم سویی آموزش با نیازهای جامعه هدف است؛ بنابراین قبل از اجرای هر برنامه آموزشی لازم است طی یک ساختار مشخص نیازهای آموزشی شناخته شده و بر اساس اولویت­ توسط مؤثرترین روش، آموزش داده شوند. هدف از این پژوهش تعریف یک ساختار نظام مند برای نیازسنجی دوره­ های آموزشی منابع طبیعی، اولویت ­بندی آنها بر اساس نظر کارشناسی و در نهایت تعیین روش مناسب جهت اجرای دوره ­های انتخاب شده است. مواد و روش‌ها: برای این مطالعه سامان عرفی چم پلک واقع در استان لرستان در نظر گرفته شد. در فرآیند تعیین نیازمندی­های آموزشی از روش پشتیبانی تصمیم­ گیری با مدل­های ترکیبی SWOT-AHP استفاده شد. از بین دوره­ های آموزشی تعریف شده توسط سازمان جنگل­ها و مراتع کشور دوره ­های مناسب براساس نتایج مدل سوات و منابع اطلاعاتی محلی (بررسی تخلفات سامان عرفی) توسط گروه کارشناسان آموزش انتخاب گردید. در گام بعد دوره ­های انتخابی براساس روش رتبه ­بندی، اولویت­ بندی شد. یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد برای سامان عرفی چم پلک اجرای دوره‌های آموزشی مبانی کارآفرینی در منابع طبیعی (وزن نسبی 8/9)، نقش تغییر معیشت در مدیریت منابع طبیعی (وزن نسبی 8/3)، مدیریت چرا با مشارکت جوامع محلی (وزن نسبی 7/9) سه اولویت اول را دارا بودند. تحلیل توصیفی ترجیج استفاده از ابزار­های آموزشی با استفاده از طیف لیکرت نیز نشان داد در مجموع به ترتیب رادیو، تلویزیون و اینترنت مرجح ­ترین­ ابزار‌های آموزش برای این سامان عرفی هستند. نتیجه‌گیری: در این پژوهش از ابزار­های پشتیبانی تصمیم برای ایجاد ساختاری در پیشنهاد اجرای دوره ­های آموزشی برای جوامع محلی استفاده شد که می­ تواند به عنوان الگویی در سیاست­ گذاری­ های اجرای دوره­ های آموزشی در نظر گرفته شود. %> http://ifej.sanru.ac.ir/article-1-425-fa.pdf %P 146-154 %& 146 %! %9 Applicable %L A-10-648-1 %+ in Forestry, Lorestan University, Faculty of Agriculture and Natural Resources Khoramabad, Iran %G eng %@ 2423-7140 %[ 2022