دوره 10، شماره 19 - ( بهار و تابستان 1401 )                   جلد 10 شماره 19 صفحات 55-47 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران
چکیده:   (1844 مشاهده)
مقدمه و  هدف: شناسایی میزان اثرگذاری مشخصات فنی مختلف و شرایط زهکشی راه یک روش علمی برای به تصویر کشاندن نقاطی است که خطر وقوع لغزش در آن‌ها وجود دارد. زمین ­لغزش­ها خسارت‌ها و مشکلاتی از قبیل افزایش هزینه ساخت جاده، افزایش هزینه نگهداری و تعمیرات، اختلال در حمل و نقل و بالا بردن خسارات به ماشین‌ها را به وجود می‌آورد. لذا به توجه به پیامدهای مخربی که زمین ­لغزش­های کنارجاده­ ای بر امکان دسترسی به عرصه و هزینه­ های نگهداری راه متوجه مسئولین می ­سازد لازم است عوامل اصلی محرک زمین­ لغزش ­ها شناسایی و راهکارهای اجرایی مناسب جهت کنترل آنها اتخاذ شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر مشخصات فنی و زهکشی راه بر زمین ­لغزش­ های­ کنار جاده­ ای در حوزه­ جنگلی 85 استان گلستان بود.
مواد و روش­ ها: در پژوهش حاضر ابتدا کل جاده­ ه ای جنگلی حوزه پیمایش شد و تمامی زمین­ لغزش ­ها با مساحت­های مختلف توسط سامانه موقعیت­ یاب جهانی (GPS) به ثبت رسید. سپس مشخصات فنی جاده شامل شیب طولی، ارتفاع و شیب ترانشه، حجم ترافیک، عرض و عمق جوی کناری، فاصله از آبروهای عرضی و قطر آبروها تا مسافت 100 متری از دو طرف هر نقطه لغزشی مورد اندازه ­گیری قرار گرفت. همبستگی عوامل فنی و زهکشی جاده با فروانی فراوانی و وسعت زمین   ­لغزش­ ها به کمک تجزیه و تحلیل آماری مشخص شد.
یافته­ ها: در مجموع 121 مورد زمین­ لغزش در حوزه آبخیز 85 استان گلستان به ­ثبت رسید که از این میان 22 مورد در جاده­ های با استاندارد بالا، 30 مورد در جاده ­های با استاندارد متوسط و 69 مورد در جاده­ های با استاندارد پایین مشاهده شد. به ­طور متوسط هر نقطه لغزشی در جاده­ های با استاندارد بالا، متوسط و پایین به ترتیب 13/95، 43/17 و 60/14 مترمربع مساحت داشت و مساحت کل زمین­ لغزش ­ها در این سطوح استاندارد نیز به ­ترتیب 307، 1295 و 4150 مترمربع بود.
نتیجه ­گیری: نتایج نشان داد که فراوانی و مساحت زمین ­لغزش­ها با قطر آبرو، شیب و ارتفاع ترانشه همبستگی مثبت و معنی­ دار داشت. بدین معنی­ که با افزایش شیب و ارتفاع ترانشه، تعداد و وسعت زمین­ لغزش­ها افزایش یافت. همچنین در جاهایی که آبروهای عرضی به دلیل دبی آب از قطر بیشتری برخوردار بودند تعداد و وسعت زمین لغزش­ها بیشتر بود. حداکثر قطر آبروهای عرضی 120 سانتی­متر بود اما به­ دلیل دبی بالا و رطوبت خاک این آبروها نتوانستند جلوی زمین ­لغزش­ ها را بگیرند. لذا توصیه­ می ­شود در چنین مناطقی از پل و دیواره ­های حفاظتی استفاده شود.
متن کامل [PDF 1033 kb]   (579 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/25 | پذیرش: 1400/10/22 | انتشار: 1401/3/23

فهرست منابع
1. Abedi, T., S.A. Hoseini and R. Naghdi. 2010. Study of Relationship between Soil Mechanical Characteristic and Landslide in Forest Road Route (Case Study: Chafroud Watershed Guilan Prov). Journal of Watershed Management, 1(1):17-29 (In Persian).
2. Cristina, B. and G. Corominas. 2001. Assessment of shallow landslide susceptibility by means of multivariate statistical techniques. Earth Surface Processes and Landforms. 26: 1251-1263. [DOI:10.1002/esp.263]
3. Ebrahimi, M., A. Zakerian, J. Dawoudian and A. Amir-Ahmadi. 2018. Stability Analysis and Stabilization Solutions for Landslides (Case Study: Khorramabad-Pole Zaal Freeway). Geography and Sustainability of Environment, 7(4): 1-17.
4. Ebrahimi, M., M. habibolahian, A. Amir-Ahmadi, M. Ali Zangeneh Asadi and H. Nezhadsoleimani. 2015. Considering the road building effect on the occurance of surface landslides by using the slope stability model (Case Study: Kalat Basin), 5(15): 149-162.
5. Emami, S.N., A. Jalalian and A. Khosravi. 2016. The Role of Soil Chemical and Physical Characteristics in Landslide Occurrence (Case Study: Afsar Abad Area in Chaharmahal and Bakhtiari Province). Journal of Watershed Management Research, 7(13): 182-192 (In Persian). [DOI:10.18869/acadpub.jwmr.7.13.192]
6. Felegari, M., A. Talebi and Y. Kiaoshkurian. 2013. Investigation of the effect of road building on landslide occurrence using the FLAC SLOPE model (Case Study: Ilam dam watershed).Journal of Soil and Water Conservation Research, 20(1): 227-329 (In Persian).
7. Hosseini, S.A.O. and N.M. Savadkuhi. 2011. Assessment and Studying Landslide, its type and displacement along Forest Road Edge (Case study: Tajan Watershed -Mazandaran), Journal of Forest Science and Engineering Research, 1(3): 1-11 (In Persian).
8. Huiqin, H., L. Shaocai, S. Hailong and T. Yang. 2011. Environmental factors of road slope stability in mountain area using principal component analysis and hierarchy cluster, Environmental Earth Sciences, 62: 55-59. [DOI:10.1007/s12665-010-0496-4]
9. Jaada, M. 2009. Landslides Hazard Analysis Using Frequency Ratio Model. Universiti Putra Malaysia, Serdang. 181 pp. http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/5761/1/A_ITMA_2009_1.pdf.
10. Khaledi, Sh., Kh. Darfashi, A. Mehrjunjad, S. Gharachahi and Sh. Khaledi. 2012. Assesment of the landslide effective factors and zonation of this event using logistic regression in the GIS environment: the Taleghan watershed case study. Journal Geography and environmental hazards, 1(1): 65-82 (In Persian).
11. Komac, M.A. 2006. Landslide susceptibility model using the Analytical Hierarchy Process method and multivariate statistics in perialpine Sloveni. Geomorphology, 74: 17-28. [DOI:10.1016/j.geomorph.2005.07.005]
12. Krogstad, F. 2001. Incorporating landslide probability into operations planning. In The International Mountain Logging and 11th Pacific Northwest Skyline Symposium, 71-77 pp.
13. Lee, S. 2007. Application and verification of fuzzy algebraic operators to landslide susceptibility mapping. Environ Geol, 52: 615-623. [DOI:10.1007/s00254-006-0491-y]
14. Moghimi, A., M. Yamani and S. Rahimi Harabadi. 2013. Landslide risk assessment and zoning in Rudbar city using network analysis process. Journal Quantitative geomorphological research. 1(4): 103-118 (In Persian).
15. Naghdi, R., H. Pourbabaei, M. Heidari and M. Nouri. 2014. The effects of forest road on vegetation and some physical and chemical properties of soil, case study: Shafarood forests, district no.2. Iranian Forests Ecology, 2(3): 49-64 (In Persian).
16. Nefeslioglu, H., C. Gokceoglu and H. Sonmez. 2008. An assessment on the use of logistic regression and artificial neural networks with different sampling strategies for the preparation of landslide susceptibility maps. Engineering Geology, 97: 171-191. [DOI:10.1016/j.enggeo.2008.01.004]
17. Pourghasemi, H., H. Moradi and F. Aghda. 2012. Preparation of landslide sensitivity map using neural-fuzzy inference system in the north of Tehran. Journal Earth Knowledge Research, 3(10): 63-78 (In Persian).
18. Sarkar, S. and D.P. Kanungo. 2003. Landslides in relation to terrain parameters, A remote sensing and GIS approach, www.gisdevelopement.net. 15 p.
19. SAS. Released 2021. Maintenance Release M5 for SAS Software, Version 9.4.
20. Talebi Esfandarani, A. 1996. Investigation of effective factors in landslides in Chaharmahal and Bakhtiari province. B.Sc. Thesis in Watershed Management, Department of natural resources, Tarbiat Modares University, Noor, Iran. 162 pp (In Persian).
21. Talebi, M., B. Majnounian, M. Makhdoum, E. Abdi and M. Omid. 2021. Classification of Protected Forest Areas for Road Network Planning, Case Study: Arasbaran Area, Ecology of Iranian Forests, 8(16): 115-124 (In Persian).
22. Wu, S., L. Shi, R. Wang, C. Tan, D. Hu, Y. Mei and R. Xu. 2001. Zonation of the landslide hazards in the forereservoir region of the Three Gorges Project on the Yangtze River. Engineering Geology, 59(1-2): 51-58. [DOI:10.1016/S0013-7952(00)00061-2]
23. Wemple, B.C. 2003. Runoff production on forest roads in a steep, mountain catchment. Water Resources Research, 39(8): 21-29. [DOI:10.1029/2002WR001744]
24. Yalcin, A. 2008. GIS-based landslide susceptibility mapping using analytical hierarchy process and bivariate statistics in Ardesen (Turkey): comparisons of results and confirmations. Catena, 72(1): 1-12. [DOI:10.1016/j.catena.2007.01.003]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.