AU - Talebi, Manijeh AU - Majnounian, Baris AU - Makhdoum, Majid AU - Abdi, Ehsan AU - Omid, Mahmoud TI - Classification of Protected Forest Areas for Road Network Planning (Case Study: Arasbaran Area) PT - JOURNAL ARTICLE TA - ifej JN - ifej VO - 8 VI - 16 IP - 16 4099 - http://ifej.sanru.ac.ir/article-1-243-fa.html 4100 - http://ifej.sanru.ac.ir/article-1-243-fa.pdf SO - ifej 16 AB  - شبکه جاده از ارکان مهم برای مدیریت پایدار بوم­ سازگان جنگلی است. از طرفی با رعایت مسائل زیست ­محیطی‏ و اصول فنی در طراحی جاده می‏ توان کارایی و کیفیت طراحی را بهبود بخشید. لذا این مطالعه با هدف تعیین قابلیت منطقه حفاظت‏ شده ارسباران برای عبور جاده و راه‏ های ارتباطی به ­منظور استفاده در مدیریت منطقه انجام گرفت. بدین منظور پس از شناسایی معیارهای شیب، جهت، ارتفاع، بافت خاک، سنگ‏ شناسی، حساسیت به فرسایش، تراکم پوشش‏ گیاهی، فاصله از رودخانه و فاصله از جاده موجود با استفاده از منابع به­ عنوان معیارهای موثر بر طراحی جاده و تهیه لایه‏ های اطلاعاتی، نقشه‏ های تهیه شده با روش منطق فازی استانداردسازی شدند. سپس معیارها با استفاده از فرایند تحلیل سلسله‏ مراتبی (AHP) وزن‏ دهی و در نهایت جهت تهیه نقشه شایستگی جاده ‏سازی با روش ترکیب وزن‏ دهی خطی (WLC) در نرم ­افزار ArcGIS رویهم ‏گذاری شدند. با توجه به نتایج به‏دست آمده، معیار شیب بیشترین وزن (289/0) و معیار ارتفاع کمترین وزن (033/0) را به خود اختصاص دادند. در نهایت منطقه به چهار کلاس با قابلیت کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد جهت عبور شبکه جاده طبقه ‏بندی شد، ‏که منطقه با قابلیت متوسط بیشترین درصد (83/49%) را برای عبور جاده دارا می ‏باشد. مطالعه حاضر قابلیت‏های GIS و AHP را با توجه به مسائل اقتصادی و زیست­محیطی برای تهیه نقشه قابلیت جاده ‏سازی جهت استفاده برای مکان‏یابی جاده در منطقه ارسباران به اثبات رساند. CP - IRAN IN - Forest Engineering, PhD. Faculty of Natural Resources, University of Tehran, Karaj, I. R. Iran LG - eng PB - ifej PG - 115 PT - Research YR - 2020