دوره 3، شماره 6 - ( پاییز و زمستان 1394 )                   جلد 3 شماره 6 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghasemi aghbash F, maleki B. (2015). Ecological Effects of Forest Road on Some Growth and Edaphic Variables in Amygdalus scoparia Forest Reserve, Dehloran-ZarinAbaad. ifej. 3(6), 1-8.
URL: http://ifej.sanru.ac.ir/article-1-191-fa.html
قاسمی آقباش فرهاد، ملکی بتول. اثرات بوم شناختی جاده های جنگلی بر برخی متغیرهای رویشی و خاکی ذخیره گاه جنگلی بادام کوهی Amygdalusscoparia Spach)) بخش زرین آباد دهلران بوم شناسی جنگل های ایران (علمی- پژوهشی) 1394; 3 (6) :8-1

URL: http://ifej.sanru.ac.ir/article-1-191-fa.html


دانشگاه ملایر
چکیده:   (4261 مشاهده)
     احداث جاده­های جنگلی شرایط خاصی را در حاشیه آنها ایجاد می­کند که این شرایط دارای جنبه­های مثبت و منفی است. این مطالعه به بررسی جنبه­های بوم­شناختی جاده­های جنگلی در ذخیره­گاه جنگلی بادام کوهی زرین­آباد دهلران پرداخته است. بعد از انتخاب مکان مناسب برای نمونه­برداری، سه خط­نمونه در جهت عمود بر محور جاده و در دو طرف آن پیاده شد. در هر خط­نمونه چهار قطعه­نمونه مربعی شکل (10×10 متر) که به فواصل یک، بیست، هشتاد و دویست متر از جاده قرارگرفته بودند، انتخاب شدند. همچنین فاصله بین خط­نمونه­ها 90 متر بود. جهت دستیابی به هدف مطالعه، در داخل هر قطعه­نمونه متغیرهای رویشی نظیر قطر یقه، ارتفاع و تاج پوشش درختان و همچنین متغیرهای خاکی نظیر هدایت الکتریکی، اسیدیته، وزن مخصوص ظاهری، بافت، کربن آلی و نیتروژن خاک ثبت شدند. یافته­های تحقیق نشان داد که جاده­سازی بر متغیر تاج پوشش در فاصله یک متری، بر متغیر قطر یقه در فواصل یک و بیست متری و بر متغیر ارتفاع نیز در فواصل یک و هشتاد متری از جاده اثر معنی­دار (05/p <) داشته است. همچنین متغیرهای کربن آلی و نیتروژن خاک در فاصله یک متری با فواصل بیست، هشتاد و دویست متری از جاده اختلاف معنی­داری را در سطح اطمینان 95 درصد نشان داده است. به طوری که بیشترین مقادیر این متغیرها در فاصله بیست متری از جاده مشاهده شد (به ترتیب 68/1%، 21/0% و 28/8). با افزایش فاصله از جاده میزان هدایت الکتریکی کاهش و اسیدیته خاک افزایش  یافته بود که البته این تغییرات معنی­دار نبودند. همچنین تاثیر جاده­سازی بر متغیرهای ذرات تشکیل دهنده خاک و وزن مخصوص ظاهری خاک نیز بی­اثر بوده است. به طور کلی نتایج این تحقیق اثرات جاده­های جنگلی بر متغیرهای رویشی نظیر قطر یقه، ارتفاع و تاج پوشش و همچنین متغیرهای ادافیکی نظیر کربن آلی و نیتروژن خاک را مورد تایید قرار داد.
متن کامل [PDF 710 kb]   (1340 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/7/25 | پذیرش: 1396/7/25 | انتشار: 1396/7/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بوم‏شناسی جنگل‏های ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Ecology of Iranian Forest

Designed & Developed by : Yektaweb